Poznajemy Łódź…
Od 3 do 5 listopada 2014 r. nasza młodzież przebywała na zielonej szkole w Łodzi. Dlaczego Łódź? Skorzystaliśmy z oferty jednego z łódzkich schronisk młodzieżowych. Zaproponowany program trzydniowego pobytu wydawał się bardzo interesujący, a samo miasto znane jest jedynie z lekcji geografii i programów telewizyjnych.
Na wyjazd zdecydowało się niewiele osób. Miasta na ogół wydają się mniej atrakcyjne turystycznie i przegrywają z górami czy morzem.
Zwiedzanie rozpoczęło się od słynnej ulicy Piotrkowskiej i dawnych zakładów Poznańskiego, dzisiejszego centrum handlowo - kulturowo – rozrywkowego Manufaktura. W odrestaurowanych pałacach fabrykantów, halach fabrycznych mieszczą się obecnie muzea, luksusowe hotele, kina, restauracje, ale na przełomie XIX i XX w. były tam przędzalnie, farbiarnie, wykańczalnie, itp. Przeszłość współistnieje tu ze współczesnością.
Drugi dzień pobytu upłynął pod znakiem kultury polskich Żydów i kinematografii. Podczas zajęć z przewodnikiem młodzież obejrzała fotoprezentację miejsc, których już nie ma, ale które ukazywały wielokulturowy charakter miasta. Spacer po Cmentarzu Żydowskim, największym w Europie (obok berlińskiego) kirkucie, Parku Ocalałych oraz Starym Cmentarzu był plenerową lekcją historii o ludziach związanych z Łodzią.
Wizyta w Muzeum Kinematografii mieszczącym się w dawnym pałacu Scheiblerów (drugich na liście najbogatszych obywateli Królestwa Polskiego) przybliżyła uczniom świat rozrywki przełomu XIX i XX w. , a także wzbogaciła ich wiedzę z zakresu sztuki filmowej. Szczególne zainteresowanie wzbudził największy w Polsce fotoplastikon, znany z filmu Vabank. Młodzież z uśmiechem oglądała też kolekcję różnych lalek, kukiełek, wśród których rozpoznawała postacie z bajek i wieczorynek.
O tym, jak funkcjonowała dawna fabryka włókiennicza, na jakich zasadach działała maszyna parowa, uczniowie dowiedzieli się podczas pobytu w Muzeum Włókiennictwa. To miejsce zapamiętają z pewnością również z innego powodu. Otóż od niedawna muzeum dysponuje nowoczesną, multimedialną salą wyposażoną w ekrany dotykowe. Symulacja procesu powstawania kolorowej tkaniny (począwszy od siewu bawełny) jest bardzo ciekawym pomysłem pozwalającym łączyć zabawę z nauką. Dzięki takim rozwiązaniom muzeum nie musi kojarzyć się wyłącznie ze starociami i z nudą.
O warunkach życia mieszkańców Łodzi z okresu przełomu XIX i XX w. uczniowie mogli dowiedzieć się podczas zwiedzania osiedla robotniczego Księży Młyn i pałacu najbogatszego żydowskiego fabrykanta, Izraela Poznańskiego. Temu służyła również projekcja filmu A. Wajdy ,,Ziemia obiecana”.
Uczestnicy wycieczki przekonali się, że Łódź także może być miejscem, które warto odwiedzić. Przewodnik dołożył wszelkich starań, by pokazać najważniejsze zabytki i miejsca . Po powrocie wszyscy chętnie dzielili się swoimi wrażeniami i zdobytą wiedzą.
Uczestnicy wyjazdu
Harmonogram zielonej szkoły możecie pobrać TUTAJ.
Galeria zdjęć.